Keď sa pozriete, aké množstvo iných firiem ponúka podobné produkty alebo služby ako vy, treba si položiť otázku: prečo by mal zákazník kúpiť práve u vás? Aby ste boli v predaji a podnikaní úspešní, mali by ste byť schopní ponúknuť zákazníkovi niečo iné alebo lepšie ako konkurencia.
Ako sa odlíšiť?
Máte niekoľko možností, v čom by mohla byť vaša silná stránka:
- kvalita produktov
- šírka sortimentu
- nákupné poradenstvo
- úroveň služieb a servisu
- pohodlie nákupu
- cena
- dostupnosť pre zákazníka
- prístup personálu
- garancie atď.
Nad týmto treba uvažovať už pri vytváraní podnikateľského plánu. Ak nenájdete žiadnu silnú stránku, žiaden spôsob, ako sa odlíšiť od konkurencie, nemá ani zmysel začať podnikať.
Spravte si prieskum
Ak máte fungujúcu firmu, je dobré zistiť u existujúcich zákazníkov, prečo si vybrali vás. Opýtajte sa ich, prečo kupujú u vás. A ten najčastejší dôvod podporte.
Nemusíte byť perfektný vo všetkom. Stačí, ak vyniknete v niečom, čo je pre zákazníkov dôležité.
Skúste si spomenúť na nejakú firmu alebo obchod, kam chodíte radi nakupovať. Skúste pomenovať, prečo tam chodíte radi. Môžete sa tým inšpirovať. Chodievajte s otvorenými očami a hľadajte nápady. Využite aj vašu konkurenciu.
Dajte to o sebe vedieť
Ideálne je, ak nájdete jednu vec, v ktorej sa výrazne odlišujete. Toto potom zdôrazňujte, ako sa len dá. Samozrejme, hlavne v obchodnom rozhovore. Ale nie len tam. Stavím sa 10:1, že ak poviem Volvo, tak sa vám vybaví „bezpečné auto“. Je to výsledok dlhoročného zamerania sa na propagovanie tejto jedinej vlastnosti. Snažte sa aj vy dostať do povedomia zákazníkov nejakou výraznou odlišnosťou, ktorú si časom zapamätajú.
Martin Mišík
www.akopredavat.sk
|