Ľudia radi nakupujú, ale nikto nemá rád, ak sa na neho tlačí. Preto by predajca nemal na zákazníka vyvíjať žiaden nátlak, ani sa ho snažiť presviedčať. Najlepšie je priviesť zákazníka k myšlienke, že by bolo dobré kúpiť to. Ako? Začína to postojom.
Predajca by sa mal snažiť v prvom rade zákazníkovi vyriešiť jeho problém alebo požiadavku, prípadne mu poradiť. Na predaj by v tejto chvíli nemal ani len pomyslieť. Prečo? Lebo zákazník to vycíti. Predajca by mal byť v prvej fáze predaja skôr konzultant alebo poradca. Ak zákazník cíti, že mu chcete dobre poslúžiť, bude otvorenejší, ako keď bude cítiť, že sa mu snažíte niečo predať. Na toto majú zákazníci veľmi citlivý nos.
Vypestovať si takýto postoj nejaký čas trvá. Hlavne ak niekto chápal predaj ako presviedčanie zákazníka. Nie je to o presviedčaní. Predaj je o zistení požiadaviek a potrieb zákazníka a o ponúknutí vhodného riešenia (produktu alebo služby). Uzatvorenie predaja nie je tlačenie zákazníka k objednávke, ale zistenie jeho ochoty kúpiť.
Najlepšie sa vám v predaji bude dariť vtedy, keď nebudete predávať, ale riešiť požiadavky zákazníkov. Ak zákazník vycíti, že sa mu snažíte dobre poradiť a pomôcť, bude vám viac dôverovať a je oveľa väčšia šanca, že kúpi.
Martin Mišík
www.akopredavat.sk
|