Začiatkom obchodného rozhovoru udáte tón celému rozhovoru.
Hlavne ovplyvníte ochotu zákazníka hovoriť s vami. A tá je pre
vás životne dôležitá. Nesprávnym začiatkom rozhovoru môžete dokonca spôsobiť
to, že zákazník s vami ďalej hovoriť nebude.
Ako príklad nesprávneho začiatku obchodného rozhovoru
z maloobchodného predaja uvediem štandardnú otázku: „Ako vám môžem pomôcť?"
Štandardná odpoveď: "Ďakujem, iba sa pozerám." A váš rozhovor sa skončil skôr,
ako sa začal. V maloobchode doporučujem zákazníka osloviť skôr otázkou:
"Hľadáte
nejaký konkrétny tovar?" Ak si zákazník prezerá nejaký tovar, rovno sa ho
môžete opýtať:"Chceli by ste to v tejto farbe?" Podľa odpovede budete
pokračovať.
O niečo zložitejšie je to v prípade, že aktívne oslovujete
zákazníkov a chodíte na stretnutia za nimi. (Otázkou, ako si so zákazníkom
dohodnúť stretnutie, sa teraz nebudem zaoberať.) V takomto prípade je treba
rozhovor zahájiť krátkym predstavením sa. Úplne postačí povedať vaše
meno, meno firmy, ktorú zastupujete a oblasť, v ktorej pôsobíte.
Príklad:
„Volám sa Jozef Mrkvička, som z firmy Rýchle kolesá. Zaoberáme sa superrýchlou
prepravou zásielok, s doručením do 12 hodín. Naše služby firmy využívajú hlavne
na prepravu písomností a menších
zásielok, napr. náhradných dielov a podobne."
Zákazníka viac o vás a vašej firme v tejto chvíli nebude
zaujímať. Skôr ho bude zaujímať, kvôli čomu tam ste. Lepšie povedané, čo mu
chcete ponúknuť, lebo to očakávajú od predajcu. Pozor! V úvode je ešte priskoro
čokoľvek ponúkať. Toto je chyba, ktorú predajcovia často robia. Začnú
ponúkať skôr, ako o zákazníkovi a jeho potrebách niečo vedia.
Preto pokračujte
takto:
„Prišiel som zistiť, či niekedy potrebujete prepraviť zásielky do
druhého dňa. Ak áno, pozrieme sa na možnosti, ako by sme mohli spolupracovať."
Nadviažte otázkou, ktorou zákazníka posuniete ďalej do rozhovoru: „Stáva sa vám
niekedy, že potrebujete doručiť zásielku veľmi rýchlo?"
Cieľom úvodu rozhovoru je otvoriť si dvere do ďalšej
komunikácie. Krátko zorientujte zákazníka v tom, kto ste a aký typ potrieb
riešite. Potom nechajte hovoriť zákazníka. Toto je spôsob, ktorým zákazníka na
začiatku zbytočne nezaťažíte nepotrebnými informáciami. Naopak, snažíte sa
niečo zistiť od neho. Napokon, nie je dôležité, čo chcete vy. Dôležité je, čo
chce zákazník.
Martin Mišík
www.akopredavat.sk
Ak máte zaujímavé skúsenosti pri obchodných rozhovoroch, podeľte sa o to s nami.
|