Napísal Administrator
|
Cieľom uzatvorenia je zistiť, aké stanovisko zákazník zaujal
k vašej ponuke. Toto je časť obchodného rozhovoru, v ktorej zožnete (alebo
nezožnete) výsledok vášho snaženia sa počas predaja.
Uzatvárajte pomocou otázok: "Môže byť?", "Vypíšem vám
objednávku?", "Môžem to nablokovať?" Čím jednoduchšie otázku položíte, tým
lepšie.
Pre uzatváranie platí niekoľko zásad:
- nikdy nečakajte, až zákazník sám od seba povie, že to chce. Vždy sa ho na to opýtajte. Toto je najčastejšia chyba pri predaji-predajca čaká, čo zákazník povie. Je to niečo podobné, ako keď chodíte s dievčaťom, máte už niekoľko rokov vážny vzťah a stále čakáte, že ona urobí ten prvý krok. Jednoducho, ak nechcete čakať večne, musíte to urobiť vy.
- keď položíte otázku smerom k uzatvoreniu, zostaňte ticho a čakajte, čo zákazník odpovie. Za každú cenu odolajte pokušeniu ešte nejako zákazníka presvedčiť, aby to zobral. Čokoľvek teraz poviete, už bude hrať proti vám. V debate pokračujte, až keď zákazník odopovie.
- ak je odpoveď na vašu otázku „nie“, neznamená to, že ste nepredali. V tomto prípade je to námietka. Postupujte podľa rád z predošlého článku o námietkach.
- ak z nejakého dôvodu nie je možné ihneď uzatvoriť (napríklad zákazník potrebuje ešte zistiť nejaké informácie a podobne), vždy si dohodnite pokračovanie. Nenechajte to otvorené, pretože sa to začne zbytočne naťahovať. Hlavne ak ďalší krok má urobiť zákazník. Dohodnite si, kedy sa znovu stretnete, alebo si zavoláte.
Pri uzatváraní obchodu už toho veľa neovplyvníte. Získate
však tú najdôležitejšiu informáciu - či to zákazník chce alebo nie. Podľa toho
zvolíte ďalší postup. Nikdy preto túto časť nevynechajte!
Martin Mišík
www.akopredavat.sk
|
Posledná úprava ( 09. March 2011 )
|