Patríte medzi malých alebo stredne veľkých podnikateľov, poskytujete profesionálne služby, či vyrábate kvalitné výrobky? Milujete svoju prácu, vkladáte do nej kus seba samého a úspechy vás motivujú k ďalším a ďalším aktivitám?
Určite viete o svojom podnikaní-remesle všetko a svoje know how si usilovne pilujete až do štádia dokonalosti tak, aby ste boli spokojní vy a najmä vaša klientela.
My to vieme a vážime si vašu prácu.
Práve segment malého a stredného podnikania je podľa štatistík najväčším zamestnávateľom a na druhej strane pozitívne pôsobí v smere heterogenizácie ponuky, čo je priamym dôvodom zvyšovania konkurencieschopnosti podnikateľského prostredia, a tým pádom aj zvyšovaniu životnej úrovne nás všetkých.
Ale takisto ako my ani vy nemôžete a neviete všetko. Vedieť všetko je
nemožné a nereálne. Z hľadiska špecializácie a odbornosti je to taktiež
nezmyselné.
No je takmer nevyhnutné vedieť ako sa predať. Slovo
predať je použité zámerne, pretože úspech podnikania závisí v druhom ale
veľmi podstatnom rade od toho, akým spôsobom a hlavne komu svoju
ponuku komunikujete.
Zozbierali sme pre vás 5 základných rád, ktoré by mal mať na pamäti každý úspešný.
Na grafickom prevedení si dajte záležať
Dnes
už sa grafikom tituluje každý druhý, kto vie otvoriť photoshop.
Samozrejme aj cena za takéto služby je tomu adekvátna. No náklady
stratených príležitostí alebo náklady na dodatočné zmeny môžu častokrát
presiahnuť rozpočet kvalitného a skúseného grafika.
Pri akýchkoľvek
grafických vyhotoveniach vašich propagačných materiálov, či už sú to
jednoduché letáky, náročnejšie logá alebo dokonca dizajn web stránok
treba pamätať na dva hlavné - kvalitu určujúce faktory: vizuálne
prevedenie a kvalita obsahu. Vizuálne prevedenie by okrem sledovania
súčasných dizajnových trendov malo mať svoju logiku a minimálna
nasledovať 4 tie úplne najzákladnejšie pravidlá CRAP /contrast,
repetition, alignment, proximity/. Ak váš grafik pozná túto mantru
každého grafika, môžte si byť istý, že ten photoshop neotvoril len jeden
krát. Obsahové línie majú tiež svoje pravidlá. Samozrejme, informačná
náročnosť a štruktúra obsahu sa líši podľa typu materiálu, no celoplošne
aplikovateľné pravidlo je AIDA = attention, interest, desire, action.
Dizajn, ktorý je v štýle týchto odporúčaní, sa určite neminie svojmu
účinku.
Lacná webstránka? Veľký problém!
Dnes už je asi
každému jasná dôležitosť a sila internetovej prezentácie. Nemusíme opäť
pripomínať výhody online prezentácie, či už je to efektivita
vynaložených prostriedkov alebo jej dokonalá merateľnosť a následné
možnosti optimalizácie, tak aby ste skutočne dosahovali nastavené ciele.
Čo
je dôležité je, ako tá vaša webstránka vlastne vyzerá, ako sa na nej
vie užívateľ orientovať, koľko na nej vlastne strávi času a či má
webstránka takú silu, že motivuje užívateľa ku konverzii. V spleti
súčasného obsahu internetu tieto faktory, majú naozaj veľmi vysokú váhu.
Pre to by pre vás nemala byť podstatná len cena webstránky ale hlavne
jej kvalita. Pretože krátkodobo vydaný malý náklad práve v tejto oblasti
zaručuje, že vaša webstránka nakoniec skončí tak, ako väčšina lacných
riešení = mať ju máte ale na čo, to už vám nikto nepovie. A s takýmito
webstránkami je to asi ako s titulmi z niektorých slovenských vysokých
škôl.
Ak sa rozhodnete pre webové sídlo, buďte pri výbere firmy rozvážni. Určite sa spýtajte na tieto okruhy:
- Logika
farieb, obsahu, rozmiestnenia objektov, štruktúry webu = nechajte si
všetko podrobne vysvetliť, tak zistíte, že daná firma je skutočným
odborníkom a nebojte sa, že nebudete rozumieť, len skutočný profesionál
vie vysvetliť veci, tak aby im porozumel aj laik.
- Možnosti sledovania
návštevnosti: každý, kto pracuje s webom by mal poznať základné
nástroje merateľnosti a hodnotenia výkonnosti webu Google Analytics,
Google Webmaster tools.
- SEO optimalizácia: pretože mať webstránku
bez SEO, je ako postaviť si vilu na púšti. Možno je vnútri pekne ale kto
vás príde navštíviť, možno vládny špeciál na prezidentskom lietadle.
Ale to by ste museli podnikať s ropou ☺ SEO optimalizácia spraví to, čo
robí sochár s hlinou. Vdychuje jej život. Aj vašej stránke SEO vdýchne
život v podobe návštevníkov alebo tzv. Trafficu. Opýtajte sa vašej firmy
na možnosti SEO optimalizácie.
- Ďalšie možnosti online propagáci:
každá fundovaná a skúsená web firma, by vám mala vedieť povedať alebo
minimálne vám odporučiť spôsoby online prezentácie. Či už sú to
rôznorodé PPC kampane alebo jednoduché vytváranie partnerstiev s
tématicky podobnými webmi.
Copywriting, korenie podnikania
Ako
vymyslieť a navrhnúť peknú a hlavne účinnú grafiku, sme si už prešli.
Ale ako by mal vyzerať sprievodný text, ktorý dominantne prenáša priame
informácie? T.j. tie, ktoré by príjemca nemal vnímať podvedomo, aby tak
nedochádzalo k nedorozumeniu? A ako tie informácie dostať do podoby
foneticky atraktívnej, obsahovo vyčerpávajúcej a hlavne predajnej? Na
toto odpovedá práve čaro copywritingu. Copywriter je profesionál
venujúci sa výlučne písaniu textov a tvorbe obsahu. Práve špecializáciou
sú mu častokrát zrejmé nuansy pisateľského odvetvia, ktoré my, bežní
smrteľníci prehliadame. A práve preto vie, ako písať štavnato,
príťažlivo ale nie lacne a prvoplánovo. Vaše propagačné materiály, váš
slogan, vaša webstránka by mala obsahovať profesionálne spracované
texty. Kvalitný copywriting je ďalším pilierom udržateľnosti úspešnej
prezentácie.
Marketing, alebo poznaj svoj trh
Určite
viete, kto je vaša cieľová skupina, ako sa vaši zakázníci správajú, čo
potrebujú a čo naopak odmietajú. Netreba však zabúdať na základné
atribúty marketingu. Neustále sledovať vývoj a aktivity konkurencie a
dynamicky sa prispôsobovať zmenám prostredia. To v praxi znamená hlavne
nezaspať na vavrínoch. Tiež radíme, hlavne firmám pôsobiacich v
službách, kontrolovať kvalitu, najlepšie tzv. Mystery shoppingom alebo
aj tajným nákupom. Výstupy z takýchto aktivít vám môžu otvoriť oči v
oboch smeroch = v tom pozitívnom aj negatívnom.
Na záver, treba
plánovať. Spravte si plán komunikácie na rok dopredu, vyčleňte si na ne
dostatočný rozpočet, nastavte si systém kontroly a neustále zlepšujte
všetko, čo viete.
You are simply The BEST!
Spolupracujte
s najlepšími. Nie je to klišé. A možno sa ním ani nikdy nestane,
pretože v našej krajine skôr prevláda spolupráca s najlacnejšími. Ale
tým pádom sa vedome bránime pokroku. Ak chcete byť lepší ako teraz,
úspešnejší ako konkurencia, potiahnuť hore vás vedia len tí lepší od
vás. Nestrácajte svoj čas a energiu na polovičné riešenia, na
nespoľahlivých dodávateľov. Takéto náklady vás môžu v konečnom dôsledku
stáť o mnoho viac, než keby ste spravili správne rozhodnutie hneď na
začiatku. Spolupráca s najlepšími je podstaným krokom k tomu, aby ste
sa nimi stali aj vy.
Autor je konateľom MaxCreative s.r.o. -
biznis agentúry pre malé a stredné podniky. Viac informácie o našej
ponuke nájdete na našej stránke www.maxcreative.sk
|