Plánovanie do budúcnosti je pre človeka bežnou súčasťou života. Minimálne tie základné kroky by si mal v dlhodobom horizonte naozaj dobre ujasniť. Je to lepšie nie len pre neho samotného, ale aj spoločnosť, v ktorej sa nachádza.
Ako sa dá chápať stratégia podniku?
Podobne to platí aj pri podnikaní. Stratégia sa v tom základnom význame
považuje za niečo vedomé, čo je nutné v priebehu niekoľkých rokov
dosiahnuť.
Začína to samozrejme požiadavkou na založenie firmy
a všetko ostatné už je predmetom nasledovného a logického postupu.
Stratégia je však aj niečo viac ako to, čo má organizácia v úmysle v
priebehu nasledovných dní, mesiacov a rokov urobiť. Sú to záväzné
rozhodnutia, ktoré musia predchádzať dôkladnej úvahe.
Plán a nepredvídané situácie
V mnohých prípadoch sa hovorí, že stratégie sú kombináciou plánovaných a
nepredvídaných udalostí. Znamená to, že manažment podniku by sa mal
usilovať o rovnováhu a dopredu myslieť na všetky možné situácie. Pokiaľ
sa mu to podarí a dosiahne v tejto oblasti úspech, môže sa to odraziť na
ziskoch, ktoré vyťažia obchodné váhy naplno.
Nie je to len o samotnom výsledku
Pri strategickom plánovaní sú dôležité dve hlavné veci:
- dlhodobé ciele;
- stratégia na úrovni samotného podniku a jeho jednotiek;
Tiež si musíme uvedomiť, že dlhodobé ciele sú len predstavou a nie vždy
sa dajú do najmenšieho detailu splniť. Stratégia nám hovorí o type
činnosti, ktorá sa použije na dosiahnutie výsledku, nie o samotnom
výsledku. Najčastejšie sa používa v oblasti zisku, produktivity, rozvoji
zamestnancov, pri postavení spoločnosti na trhu. V praxi to môže byť
využitá forma virtuálneho sídla, ktorá sa postará hneď niekoľko dôležitých vecí z tohto zoznamu. Zníži náklady spoločnosti a zlepší efektivitu.
|